למה יאש? Iasi Iași

נסעתי ליאש. לשלושה ימים. לבד.

למה יאש, שאלו אותי? והתשובה ברורה מצידי, זו עיר נידחת ברומניה שטרם ביקרתי. נידחת כתבתי? טעות. יאש היא הכול מלבד עיר נידחת. זו עיר גדולה, נקייה ויפה. בעברה הייתה הבירה של ממלכת מולדובה ולכן מתהדרת בארמונות מרשימים מבנים מעניינים ובעיקר, הרבה היסטוריה. בנוסף, בגלל שיש בה אוניברסיטה גדולה ומצליחה למדי, יש בה סטודנטים וכיוון שכך, חיי לילה סוערים והיצע בילויים מודרניים וכייפים. 

ארמון התרבות המפורסם, בתוכו מספר מוזיאונים וניתן לבלות בו יום שלם

יאש היא עיר סטודנטיאלית עם אווירה צעירה

יאש היא עיר עתיקה מלאת היסטוריה ומבני דת ותרבות מרשימים


פעם, לפני המון שנים, 50% מאוכלוסיית יאש היו יהודים. רגע, זה כל כך מטורף שאני צריכה לכתוב את זה שוב. 50% מאוכלוסיית יאש היו יהודים. אתם יודעים מה זה אומר? זה אומר שהיו שם חיי תרבות וקהילה מאוד ענפים, היהודים, שכמו בהרבה מקומות בעולם הורשו לעסוק בעיקר במסחר, היו כל כך רבים, שהם הקימו גילדות של ענפי התעסוקה שלהם. גילדות יהודיות! ולכל גילדה היה בית כנסת משלה (השמה תשב התופרת עם הסנדלרית בעזרת הנשים? חלילה וחס, גוועלד!). כיום נשארו עומדים שני בתי כנסת בעיר, בית הכנסת הגדול, שבדצמבר האחרון סיימו לשפץ אותו, והשני הפעיל ובו מתפללים חברי הקהילה, בית הכנסת של גילדת מגדלי התפוחים.
עוד סממן לגודלה ועוצמתה של קהילת יהודי יאש, הוא המוסדות היהודיים. ביאש היו 111 מבני קהילה פעילים. היום נשארו שני בתי הכנסת, המרכז הקהילתי ובו מסעדה כשרה (ניתן להזמין ארוחות מראש) ובית העלמין, החולש על 20 אקרים ובו מצבות משנת 1467 ויש הטוענים שאפילו עוד קודם, שכן היהודים הגיעו ליאש עם האימפריה העותומנית אי שם במאה ה16.
לאן נעלמו כל היהודים האלו? נו, אתם יכולים לנחש לבד את התשובה.


בית הכנסת הגדול של יאש



מסעדה כשרה וגם מוזיאון במרכז הקהילה היהודית

קבר אחים לנרצחי פרעות יאש והאנדרטה לזכרם

יאש בעברה נחשבה לא רק לבירה הפורמאלית אלא גם לבירה תרבותית. בהתאם לכך, יהודי יאש היו מאוד פעילים והאמינו בכוחה של קהילה ובחשיבותה של התרבות. ביאש הוקם התיאטרון הראשון בעולם באידיש(ייאי אידיש), וגם העיתון הראשון בעולם באידיש("אַז אַן אָרעם מיידל גייט טאַנצן, גייען די כליזמר פישן").
יאש משכה אליה אנשי רוח מכל קצוות אירופה. בין היתר ביקר בה פעם, אחד בשם נפתלי הרץ אימבר (וודאי מוכר לכם השם). אותו נפתלי התרשם כל כך מיופיה של העיר ושרתה עליו ההשראה לכתוב פואמה. לה הוא קרא "תקוותינו". כן, כן, אותה הפואמה התגלגלה והתפכה בסוף ל "התקווה". או במילים אחרות, ההימנון הישראלי נכתב ביאש. 

עוד דברים שקרו ביאש בפעם הראשונה:

1.האוניברסיטה של יאש היא הראשונה ברומניה. היא הוקמה ב 1860 עם שלוש פקולטות מרכזיות: פילוסופיה, תיאולוגיה ומשפטים. כעבור כמה שנים הורשו גם נשים ללמוד באקדמיה (השם ישמור).
1.האישה הראשונה באירופה אשר קיבלה תואר דוקטור במשפטים, הייתה מיאש. Sarmisa Bilcescu
 אומנם למדה בפריז אך ההישג נרשם לעיר בה גדלה. אל דאגה, היא לא עסקה במקצוע, כיוון שעריכת דין הייתה מקצוע שאסור היה לנשים לעסוק בו).

1.האישה הראשונה במזרח אירופה, שהורשתה לעסוק בעריכת דין, למדה באוניברסיטת יאש. Ella Negruzzi נלחמה על הזכות הזו הרבה זמן וניגשה מספר פעמים למבחני הלשכה עד שהורשתה להיבחן והוסמכה.
שמתי לב שהיאשניקים אוהבים להיות הראשונים בכל מה שאפשר.

הספריה היפייפיה של אוניברסיטת יאש

עוד סיבה שהביאה אותי ליאש, היא עץ הטיליה העתיק של אמינסקו, זהו המונומנט החי הטבעי החשוב ביותר ברומניה. יודעי דבר חישבו ומצאו שגילו כ 500 שנה. העץ המרשים ניצב במרכזו של פארק ירוק ונעים ובו גם מוזיאון לתרבות. תחת העץ הזה אהב לשבת מיכאי אמינסקו המשורר הרומני האהוב והמפורסם וכתב שם רבים משיריו. מעבר לעובדה שעניין אותי לראות עץ כל כך עתיק, שהוקמה עמותה להגנתו וקמפיין לשלומו, היה לי גם עניין אישי לראות את העץ הזה הידוע כ Eminescu's Linden Tree.

אומרים שהעץ הזה בן 500 שנים

אז למה יאש אתם שואלים? נראה לי שהתשובה ברורה כעת. 
מעבר לכך, היא גם בסיס מצוין ליציאה לטיולים בטבע הרומני הקסום, ועל כך חברים, עוד אכתוב בהמשך.


ברכות על ראשכם.

עוד עיר אוניברסיטאית מלאץ סטודנטים שברחובות אווירה אחרת, היא קלוז'. הכנסו לקרוא. 

תגובות

  1. בזכותך נחשפתי ליעד חדש. נשמע מקום מרתק, ממש בא לי גם לבקר את העץ העתיק.. תודה!

    השבמחק
  2. סקירה מאוד מעניינת! סעי לטייל ברחבי רומניה ואל תשכחי לספר לנו!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבקה, שמחה שהצלחתי לעורר עניין.

      מחק
  3. נשמעת כמו עיר מעניינת. שמחה שקראתי יודעת קצת יותר על יהודי רומניה ויאש בפרט. תודה על מידע חשוב.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בוקרשט עם ילדים - המלצות למקומות באוויר הפתוח

10 דברים לעשות עם ילדים בסיביו Sibiu

בראשוב עם ילדים - המלצות לטיול