איך יודעים שבא אביב?


דתיה בן דור טוענת שכדי לדעת אם הגיע האביב צריך להסתכל סביב. 

"...ואם רואים שאין עוד בוץ בשבילים 
ואם רואים שנעלמו המעילים 
ואם פרג וגם חרצית 
לכבוד החג קישטו עציץ 
אז יודעים שבא אביב..." 



אולי זה נכון ליושבים בארץ הקודש, אבל פה בניכר הרומני הקר, זה לא ממש עובד ככה.
מסתבר שהאביב אמור להגיע היום. ב 1/3 מתחילות חגיגות האביב הרשמיות. העיר מלאה דוכני פרחים וקישוטים אביביים בזמן שבחוץ 16- ורוחות במהירות של 40 קמ"ש. הבוקר כולם איחלו לי חג אביב שמח אבל פאתי העיר נראים כך:


ילדים, עזרו לנו למצוא את האביב מסתתר בתמונה

חג האביב ידוע בכינויו מרצישור martisoare, שכן הוא חל בחודש מרץ. האגדה מספרת על סבתא רעה ונרגנת Baba Dochia שמתעמרת בכלתה ושולחת אותה לבצע מטלות בלתי אפשריות במעבה היער, אך עם עזרה אלוהית ובניגוד לכל הגיון, הבחורה המסכנה עומדת במטלות. בבה דוקיה, החמה הכועסת, יוצאת ליער עם עדר כבשים (או שמא עיזים) מכוסה בשבעה מעילים לחפש ולבדוק איך זה שהצליחה במשימות. כ"כ חם לה מהמאמץ שהיא פושטת את המעילים אחד אחרי השני עד שנשארת ללא כיסוי ביער הקפוא. אחסוך מכם את סוף הסיפור אבל הגרסאות השונות, של רומניה, בולגריה ומולדובה כולן מסכימות עם כך שהיא זקנה רעה ושיש לרצות אותה ולא להכעיס אותה.

לכבוד האביב מקובל לענוד חוט קלוע בלבן ואדום, המסמלים את השלג והאביב, את מה שהיה ומה שיהיה. החוט הזה נקרא מרטיניצה וניתן להשיגו בכל דוכן/קניון/פינת רחוב. כיאה לעולמנו הממוסחר, כיום לא מסתפקים רק בחוט אלא בחוט המחובר לתכשיט כלשהו. את המרטיניצה מעניקים גברים לנשים ב 1.3 והן, עונדות אותו במשך כל השבוע. באזור הרומני שקרוב למולדובה יש תפיסה שוויונית יותר, גברים ונשים מעניקים מרטיניצה ללא אפליה מגדרית שהיא.
בבולגריה מקובל לתלות את החטים על עצי פרי לסמן את הניצנים שיגיעו.


קישוט מרטיניציה קלאסי


גם אצל שכנותינו הסלאביות חוגגים את בוא האביב כשעדיין מושלג בחוץ. בשבוע שעבר נחגג ברוסיה, בלארוס ואוקראינה, חג המסליניצה Ма́сленица שמוקדש לניצחון השמש ולסוף החורף. במקור החג היה פגאני אבל עם הזמן קיבל משמעויות נוצריות פראבוסלאביות והיום מקובל להתייחס אליו כעממי. בגדול, הוא מתקיים בשבוע שלפני צום הבשר הנהוג בעולם הנוצרי, לפני חג הפסחא.


בליני בחגיגות המסליניציה, באדיבות Regina Shafir האגדית

יש הרבה מנהגים נחמדים במסליניצה, כמו הקפצת בלינצ'סים באוויר הצח, קישוט עצים עירומים בציפורי נייר ועוד. אבל כשגרתי ברוסיה, המנהג שהכי אהבתי מהחג הזה היה אכילת הבלינצ'סים. מקובל להכין המון המון המון בלינצ'סים מפנקים ממולאים בגבינה או דבש. אחרי ששורפים אישה.
גם בחג הזה יש אגדה על זקנה רעה, הגברת מסליניצה, (מה נסגר עם האגדות האלו???) שצריך ללמדה לקח. במקומות רבים מקובל להכין בובת קש דמוית אישה, לרקוד סביבה במעגל ואז לשרוף אותה כניצחון האביב את החורף. 


אם חשבתי שהעניין הפטריארכלי של חגיגת האביב שמור למזרח אירופה, אז טעיתי בענק. דמיינו לכם את הפתעתי כשגיליתי שבימים אלו ממש נחגג חג ה הולי Holi בהודו ונפאל. ההולי מסמל את סוף החורף ובוא האביב, שוב במשל של ניצחון מול הפסד. ונחשו מה? מדורה! ולמה? כי נשרפה אישה. האגדה מספרת על מלך סורר שביקש מנתיניו לסגוד לו במקום לאלים, בנו הנסיך סירב ואביו גזר עליו גזר דין מוות בשריפה. אחותו, הוליקא, ליוותה אותו והתיישבה איתו בין הלהבות עד שהוא ניצל אך היא מתה. מה אומר? לפחות בהודו המדורות בחג הן לזכרה ולאורה. בנוסף, הם גם יוצאים לרחובות ובחגיגת ענק מתיזים אחד על השני אבקה צבעונית ומגניבה למדי (ג'לאל).

כאמור, דווקא השבוע גל קור שטף את רומניה וערימות שלג גבוהות במיוחד מעטרות את העיר. זהו השבוע הקר ביותר שחוויתי ברומניה מאז תחילת החורף. אבל אם להאמין לחגיגות ולהיערכויות בעולם, האביב עומד להגיע כל רגע. זה קצת הטריד אותי אז חיפשתי אישוש לעניין, ומצאתי.
ציפורים מקננות במינוס 16 מעלות, מי אמר אביב ולא קיבל?

האזור בו אני גרה מלא בעקעקים אירואסייתים, למראית עין זו ציפור שחורה לבנה משעממת למדי, אך ברגע שהיא פורשת כנף מתגלה זנב ארוך יפיפה וכנפיים מרשימות. זה יכול היה להיות נחמד אם לא היה לה את הציוץ הכי מעצבן עלי אדמות. בכל מקרה, הן מקננות. בכל עץ באזור, ערום ונטול עלים ככל שיהיה, יש כבר התחלה של קן שהן בונות. משמע, עוד רגע האביב מגיע. ואם הן אומרות אז מי אני שאתווכח?

חג אביב שמח!

תגובות

  1. פוסט מעניין מאדו דנה!
    באמת צריך להיות עמוק בשלג כדי להבין את הכמיהה לאביב ואת הציפיה לו. רק אז ברור שחוגגים . מסליניצה זה מלשון מסלה ? (חמאה )
    שיהיה חג אביב שמח!

    השבמחק
  2. פוסט מעניין מאד, דנה. אהבתי לקרוא על החג ברומניה, על המשמעויות שלו במקומות שונים בעולם. נהנתי מהכתיבה שלך, זורמת ועם קריצת עין.

    השבמחק
  3. דנה, כל כך נהניתי מהתיאורים, מהמנהגים, מהסבתות הכועסות ומההומור. אני מאחלת לך שתרגישי את האביב במהרה, ולכולנו - שיפסיקו כבר לשרוף נשים.

    השבמחק
  4. דנה, זה פוסט מקסים, מעניין להשות בין כל האגדות על האביב. אגב, את החוט האדום-לבן, ראיתי בשנה שעבר בחודש מרץ, גם על עצים בברלין. אהבתי את הסוף האופטימי של הפוסט, מאחלת לכם שיתחמם במהרה, ובבקשה תשלחו לכאן קצת שלג....:-)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה. מעניין אם נחגג גם בגרמניה או שרומנים/בולגרים חגגו בברלין :)

      מחק
  5. כמה דברים חדשים אפשר ללמוד מבלוגים (: שמחה להכיר ולקרוא על מקומות חדשים שעוד לא ביקרתי, חג אביב שמח לך

    השבמחק
  6. גם אנחנו עשינו נסיעה כל המשפחה ולא שכחנו ביטוח לרכב אונליין

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בוקרשט עם ילדים - המלצות למקומות באוויר הפתוח

10 דברים לעשות עם ילדים בסיביו Sibiu

בראשוב עם ילדים - המלצות לטיול