הדשא הרומני ירוק יותר


האגדה של היפיפיה הנרדמת הקסימה רבות מאיתנו כשהיינו קטנות, על אף כמה חורים בעלילה שאינם נשמעים הגיוניים. אחד מהם, שנראה לי מוזר במיוחד, היה הפרט בסיפור המתאר את הנסיך מגיע לטירה כעבור 100 שנות תרדמה, והטירה מכוסה בצמחיה. הוא נאלץ לפלס את דרכו עם החרב בינות לענפים ולקוצים כדי להתקרב לנסיכה. עכשיו, ניחא דרקון, ניחא מכשפה, ניחא פיות. טירה ענקית שמתכסה כולה כל כך מהר? תודו שזה מוזר.

ואז עברתי לרומניה וגיליתי שזה אפשרי! אני רואה מול עיני צמחים גדלים, ממש רואה את ההתפתחות והצמיחה שלהם. משבוע לשבוע עוד ועוד ס"מ מתווספים. המוני צמחים מטפסים מכסים בתים ובניינים ומאות עצים שתולים ברחובות העיר ומצלים על הולכי הרגל. 
מלבד בתקופה המושלגת, רוב השנה ירוק בעיניים. גם עכשיו באוגוסט, כש 31 מעלות בחוץ, ירוק בעיניים. ירוק ואדום וסגול, הרומנים מגדלים פרחים בכל מקום ובכל צורה.

שיא הקיץ, שיא החום, וברומניה הכל פורח

כישראלית, אני רגילה לצהוב קייצי. צמחים שרופים/חרוכים/יבשים שמנסים לשרוד את שעות האור עד לבוא החורף. והנה פה, למרות החום הרב הכול ירוק וצבעוני מסביב.

פניתי לידידי, אייל מליון, מומחה לעציצים ואדניות והבעלים של הבלוג המגניב "אדנית", בלוג שיעזור לכל מחסלת עציצים להצליח ולהפריח את המרפסת. שאלתי את אייל "הכצעקתא"? הוא שמח לאתגר וכתב את דעתו המקצועית על סוגיית הפריחה הרומנית המדהימה.

אז קדימה לדרך, אייל, איך זה שהכול ברומניה כל כך יפה ופורח?

כל בית בעיר ובכפר מתהדר באדניות בחלון


אייל אומר:
הכל אגדות עם, מעט קרם הגנה לגרניום הישראלי והוא מיישר קו עם הגרניום הרומני.
וברצינות, זו שאלה ממש מעניינת. רומניה, או בכלל במדינות אירופאיות נוספות, בקיץ חם לעתים לא פחות מישראל והימים ארוכים יותר בהיבט שעות אור ועדיין כפי שתיארת דנה, כאשר מסתובבים בסמטאות הערים באירופה, כל גרניום ששתול בעציץ פח נראה מיליון דולר.

גינון וורטיקאלי במרחב הציבורי העירוני, צמחיה היא חלק מהנוף 


ברחובות
באדניות בפארקים


צמח מטפס כגדר תוחמת לגן שעשועים

הדשא הרומני ירוק יותר גם על גג של קאנטרי קלאב 

אייל אומר:
ההבדלים נובעים משילוב של מספר דברים,
  • הבדלי הלחות והיובש, באירופה האוויר יבש יותר בהשוואה לישראל – כיף לחלק מהצמחים.
  • עומס חום, מה שמשפיע על המחיה שלנו ושל הצמחים, במחוזותינו הוא גדול יותר.
  • משך התנאים הללו, כלומר הקיץ באירופה קצרצר לעומת הקיץ הישראלי שמתחיל במאי ומסתיים אי שם באוקטובר. מי ששם לב יכול לראות שבישראל עם בוא האביב הכל מתחיל לפרוח בעצמה באפריל ולאחר 3 חודשים, ככה לקראת סוף יוני מתחילה התכנסות של הצמחים וניסיון של חלקם להסתתר תחת שמשיה ולמרוח קרם הגנה כי באמת קשה להם. לעומתם הגרניום הרומני מאושר וזורח מ 60 ימים של שמש וגם זו מתכסה בלא מעט עננים וגשמים שממתנים את הטמפ'.
  • אבק מהסהרה ולא מהכוכבים, אבק סותם נקבוביות הפרחים לאורך זמן, ויש הרבה פחות ממנו ברומניה.
  • ענין אחרון, מצע השתילה או "האדמה" בה שתולים הצמחים. סוג הקרקע באירופה שונה בתכלית מסוג הקרקע בארץ הקודש.. נכון זבת חלב וככה אבל בחלק מהמקרים הדבש טמון בקרקע ברומניה.
בקישור הזה תוכלו לקרוא איך מגדלים אדניות תלויות כמו במרפסת ברומניה

הרומנים אוהבים ירוק גם בפנים, לא רק בחוץ:
  

מחצית משטח רומניה מכוסה בנוף טבעי (!!!) לא בנייה, לא כבישים, לא עמודי חשמל - נוף טבעי. 3/4 משטח רומניה הוא יערות,. ברומניה יש שטחי מרעה עצומים, כרי דשא ושדות פרחים ענקיים (גם פרחי בר וגם שדות חקלאיים של חמניות, חרדל ולפתית (זו שמכינים ממנה שמן קנולה). הצמחייה ברומניה מגיעה ליותר מ-3,700 מינים, (לשם השוואה, בישראל יש כ 2,600 מיני צומח). כלומרלרומניה יש שיעור גבוה של מערכות אקולוגיות טבעיות (מצב בו לחות, טמפרטורה, קרינה מקיימים יחסי גומלין יציבים)

ברומניה רשת נהרות ענפה במיוחד. הנהר הארוך ביותר מגיע ל 953 ק"מ (נהר הפרוט Prut) וכמובן ברומניה נמצאת הדלתה של הדנובה והיא הדלתה הגדולה ושמורה ביותר בכל אירופה.
איכות השטח הבלתי מופרע הזה, היא כל כך גבוהה (ונדירה) שיש ברומניה גם כמות מרשימה של חיות בר חופשיות בטבע. שליש מכל הדובים החומים באירופה נמצאים על אדמת רומניה ורבע מכל הזאבים באירופה נמצאים גם הם ברומניה. אוכלוסיית בעלי החיים מגיעה ליותר מ-33,000 - מינים, רובם מינים אנדמים (יעני, נמצאים רק ברומניה)


אייל אומר:
אופטימיות באוויר
כפי שרשמת דנה בתחילת הפוסט, מדובר בפורחים בלבד, עושר ומגוון הצמחייה בישראל הוא פשוט עצום ויצליח הרבה יותר בארץ ויחזיק למשך הרבה יותר זמן ביחס לשכנו הרחוק הרומני. ישנם צמחים שללא ספק יעדיפו את המודל החם הקיצוני. יש לא מעט צמחים פורחים שיעשו יופי של עבודה בקיץ הישראלי ויראו מיליון דולר.

לסיכום עוד מילה ממני, אוסיף שיש ברומניה כל כך הרבה גשם שטוב לצמחים. כיף להם לגדול פה ולנו כיף בעיניים. או במילים אחרות, קל לגדל פה פרחים והרומנים אכן מגדלים פרחים בכל מקום. אבל זה לא אומר שזה לא אפשרי גם במקומות אחרים.




תגובות

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בוקרשט עם ילדים - המלצות למקומות באוויר הפתוח

10 דברים לעשות עם ילדים בסיביו Sibiu

בראשוב עם ילדים - המלצות לטיול