קייב עם ילדים

יש לנו חברים בקייב ולבנות היה חופש מהמסגרות, אז החלטנו לבקר אותם.
הגענו לחלוטין נטולי ציפיות. חשבנו שיהיה קר, שנבלה את רוב הימים סגורים בבית או מזיעים בג'ימבורי ובין לבין נזכה לטעימה מאוד עיר מזרח אירופאית, פוסט סובייטית ממורמרת. נחשו מה? התבדינו.
קייב הפתיעה בגדול. מה בגדול? בענק.
קייב הפתיעה בגדול

כבר בנסיעה משדה התעופה נדהמנו מגודלה של העיר. לא דמיינו שהיא תהייה כל כך גדולה, עם כבישים רחבים ובניינים גבוהים ומרשימים כאלו. וכטבעה של עיר גדולה, יש לה הרבה מאוד מה להציע, גם לילדים. טיילנו הרבה, למעשה ברוב האתרים ההיסטוריים המתוירים המקובלים. להלן רשימת ההמלצות שלנו לבילוי בקייב עם ילדים:

מתחם של מנזרים וכנסיות פראבוסלאביות מהמאה ה- 11. הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.
המתחם הסגור מכיל מספר לא קטם של מבני דת מרשימים מאוד. חלקם פעילים וניתן לצפות בפעילות דתית וחלקם מארחים תערוכות. שניים משיאי הטיול שלנו היו במתחם הלאוורה אך לצערי אסור היה לצלם בפנים.

3) מוזיאון המיקרומיניאטורות - לחצו פה
חדר תצוגה יחיד ובו זכוכיות מגדלת ענקיות שבעזרתן אפשר לראות יצירות אומנות קטנטנות שגולפו או פוסלו על ראש סיכה או חתיכונת של גרעין מאגס. נותרנו פעורי פה והילדים התלהבו מאוד. גם בני הארבע.
גילאים: 3 -90
עלות: ילדים בחינם, מבוגרים שקלים בודדים

4) מנהרות קבורה
באחד המבנים שבמתחם (יש שילוט) ניתן לסייר במנזר המקורי שהוקם ב 1051 בתוך מערה ויוצאות ממנו הסתעפויות של מנהרות תת קרקעיות שהן למעשה מערות קבורה. קנינו בכניסה נרות (גריבנה לכל נר) וצעדנו בטור במנהרות. הילדים היו באקסטזה מוחלטת מהחוויה. ואנחנו המצאנו צ'יזבטים כי לא רצינו להסביר על המהות האמיתית. מעיון בקבוצות פייסבוק של קייב, הבנתי שיש מדריכים למנהרות בעברית ועושים זאת בהתאמה לילדים שווה לברר.
קוד לבוש: על נשים לעטות מטפחת וללבוש חצאית מעטפת שנותנים בכניסה.
גילאים: 3-90
עלות: שקלים בודדים
צנועות וחסודות לפני הכניסה למנהרות

בסה"כ בילינו בלאוורה כשלוש שעות, טיילנו במתחם והלכנו לתצפית על נהר הדנייפר. אם היינו עם ילדים גדולים יותר (או ללא ילדים) היינו נכנסים גם למוזיאון האומנות האוקראינית- לחצו פה בנמצא במקום.

תצפית על הדנייפר

5) ביקור בפארק
קייב עשירה בפארקים. קטנים וגדולים, מלאי צמחיה ועתירי פעילויות למשפחה.
החלטנו לבקר לפחות באחד מהם, כיוון שפארק vdnkh זכור לנו לטובה ממוסקבה, בחרנו לבקר בו.
המבנה המרכזי של הפארק הוא מתחם הופעות ואירועים, ברחבת הכניסה שלו מציגים לפעמים תערוכות חוץ.
מתחמים בפארק:

6) מתחם חבלים וטיפוס skypark - לחצו פה
גילאים: 4 ומעלה בערך, כניסה מגובה 110 ס"מ.
עלות: 40-60 גריבנה, תלוי במסלול הטיפוס.
המתחם קטן יחסית אבל בהחלט מספק פעילות ספורטיבית תנועתית לכשעה. יש בו כמה מסלולי טיפוס בדרגות וגבהים שונים. כולל מסלולים נמוכים המתאימים לגילאים צעירים.
מסלולים המתאימים למגוון גילאים

7) מתחם נדנדות - לחצו פה
אזור פתוח אך תחום עם מגוון נדנדות וערסלים המפוזרים בין העצים.
גילאים - כל הגילאים
עלות: 35 גריבנה לאדם
נדנדה מגניבה במיוחד
8) מתחם טרמפולינות
האמת? פשוט אזור של מתנפחים. הילדים אהבו מאוד ולנו היה זמן לשתות קפה בנחת ולצפות בסנאים מטפסים על העצים. גילאים: 3 - 10
עלות: יקרה ביחס לקייב, 100 גריבנה לילד

עוד יש בפארק: פינת חי, מתקני השכרת אופניים, דוכני מזון מושקעים וגן שעשועים מקסים במיוחד עשוי כולו עץ

9) סיור רגלי בPaysazhnaya alleya
זהו מדרחוב מפותל לאורכו של מצוק הצופה על שכונת פרדיל הצבעונית.
לאורך המדרחוב שזורים מתקני משחקים מיוחדים, ספסלים מיוחדים ויצירות אומנות. רובן מבית היוצר של Constantin Skritutsky
עם ההליכה במדרחוב, מגיעים לנקודת התצפית היםה ביותר, מאחורי מוזיאון ההיסטוריה הלאומי.
הכניסה למדרחוב מרחוב Velyka Zhytomirska 10

כל המתקנים משובצים פסיפס אבנים

עליזה בארץ הפלאות

עגלות הקפה פינקו את המבוגרים בזמן שהילדים שיחקו

מהתצפית ירידנו ברחוב אנדרייבסקי המפורסם Andreivsky spusk, חלפנו על םני בית בולגקוב ועוד מבנים יפים ומרשימים, הרבה דוכני אומנות וקינחנו בארוחת צהריים במסעדה אוקראינית עממית.
הטיול הזה לקח לנו כשלוש שעות כיוון שחלק מהעניין היה מבחינתנו לתת לילדים לשחק בכל המתקנים.

משם הלכנו לאורך רחוב סחידאצנובה עד שהגענו ל:
10) רכבל עירוני Fenicular
זה לא בדיוק רכבל, יותר רכבת עם כבלים. המבנה סובייטי למדי אבל החוויה נחמדה והתצפית יפה. הילדים אהבו מאוד לעשות זאת.
גילאים: כל הגילאים
עלות: ילדים וקשישים בחינם, בוגרים: עלות סימלית

11) סיור בבאבי יאר
משפחתו של בעלי נרצחה בבאבי יאר ומצאנו לנכון להגיע לשם.
טיילנו בפארק הפסטוראלי, עברנו ליד כמה מהאנדרטאות, בזו של היהודים סיפרנו להן שפעם גרו הרבה יהודים בקייב אך לא התייחסו אליהם יפה והם עזבו. כיום, האוקראינים מתחרטים על כך ולכן שמו אנדרטה של מנורה.
הגענו לכנסיית עץ קטנה, שם הנזירה והכומר הזמינו אותנו לטפס על הגג ולראות איך מצלצלים בפעמונים השוקלים 700 ק"ג כל אחד.
בקבוצת פייסבוק של ישראלים בקייב, סיפרו על הדרכות בעברית בבאבי יאר, שווה לבדוק אם רוצים להעמיק את הסיור.

משלבים היסטוריה בטיול עם הילדות
12) מוזיאון המטוסים - לחצו פה
שדה פתוח ובו מטוסים ומסוקים ישנים, בעיקר מהתקופה הסובייטית. לחלקם ניתן להיכנס, וחלקם משמשים לתצוגה בלבד. הילדים נהננו מאוד לשבת בתא הטייסים ולראות מסוקים כל כך מקרוב, אך הדובדבן שבקצפת הוא העובדה שהמקום שייך לשדה התעופה ונמצא ממש קרוב אליו. שי בו גבעה קטנה עליה ניתן לעמוד ולראות את ההמראות היוצאות מהעיר. אטרציה רצינית!
בשל המיקום, ממליצה לשלב את המקום ביום הטיסה חזרה אם יש לכם זמן כזה.
גילאים: 2 ומעלה
עלות: סימלית
המוזיאון צמוד לשדה התעופה

בחלק מהמטוסים שי תצוגה בפנים המטוס

13) מוזיאון האדריכלות העממית Pirogovo- לחצו פה
זהו מתחם פתוח ובו בתי כפר אוקראינים שמורים ומשוחזרים מהמאות ה-16 עד ה-19
בילינו שם 3 שעות שהרגישו כמו טיול בכפר עתיק. נכנסנו לבתים, ראינו את בית הספר הישן ועשינו פיקניק על הדשא. לא הספקנו לראות הכל כיוון שמדובר במקום גדול מאוד. בעונת הקיץ ניתן לשכור אופניים בכניסה ולטייל איתם.
גילאים: כל הגילאים
עלות: 50 גריבנה למבוגר
טיול בכפר עתיק

לחלק מהבקתות אפשר להכנס

הילדות מאוד נהנו מטיול במרכז העיר בין מתחמי הכנסיות המפורסמות, בעיקר בגלל יריד פסחא הצבעוני שקידם את פנינו.

עוד גן שעשועים מעניין, במרכז השדרה המחברת בין כנסיית סופיה הקדומה לכיכר מיכאל, ממש במרכז המתויר.

מסעדות ידידותיות לילדים:
ישבנו שתי מסעדות נפלאות, ובנפלאות כוונתי ל: עיצוב מרשים, אוכל משובח, מלצרים בחליפות עם "מדונות" באוזניים ודוברי אנגלית ובעיקר, והכי חשוב - מתחמי ילדים נפרדים עם הפעלות באנגלית.
מסעדת Ronin - אכלנו כיד המלך מנות בשריות, יין וקינוח בעות של 250 ש"ח לארבעה מבוגרים
ההפעלה במתחם הילדים הייתה כל כך מוצלחת שהם לא רצו ללכת. הגישו לילדים אוכל שם ולמעשה לא ראינו אותם כמעט במשך שעתיים, כאילו שיצאנו לדייט באמצע היום. כניסה למתחם הילדים - 350 גריבנה לילד

מסעדת  Vino e Cucina - מסעדה איטלקית נהדרת עם אולם יינות מרשים. הילדים נלקחו לקומה אחרת ובה אפו פתיות בטאבון, שיחקו במשחקים וציירו. הפעלת הילדים היא בחינם אז השארנו טיפ 100 גריבנה לכל ילד.
פעילות לילדים

והמבוגרים אוכלים ונהנים
תחבורה בקייב:
כשרצינו להגיע למקומות מרכזיים התניידנו עם תחבורה ציבורית, טרלייבוס שעולה 4 גריבנה למבוגר. ילדים וקשישים בחינם.
כשרצינו להתרחק מהמרכז לקחנו "הובר" בעזרת האפליקציה שהורדנו מראש. זה היה נוח, זול ואמין. רוב הנסיעות עלו באזור 250 גריבנה.

בילינו חמישה ימים משפחתיים ומהנים מאוד בקייב והצטערנו שלא יכולנו להאריך את השהות, היו עוד כל כך הרבה דברים שרצינו להספיק ולא הספקנו.... אולי אתם תגיעו אליהם:

מוזיאון המים - מדגים איך נוצר גשם, תהליך המסת הקרחונים, גלייזרים ועוד.
פארק מים Dream Town  פארק מים מקורה ומחומם עם בריכות שונות ומתקני מים
מוזיאון המדע - מתחם חינוכי עם מייצגים אינטראקטיביים המעודדים ילדים להתנסות, חקר וחשיבה.
מוזיאון השירותים - מוזיאון קטן המתאר את היסטוריית המצאת האסלה, מערך ביוב ואיך אנשים התפנו במאות הקודמות.
קידלאנדיה Kidlandia   - משחקיית ענק המתאימה גם לגילאים גדולים יחסית. מדמה את העולם האמיתי ושוק העבודה. ילדים מתחפשים לבעלי מקצועות שונים, עוברים פעילות "הכשרה בתחום" ומקבלים שכר על עבודתם. הבנתי שעיקר הפעילויות ברוסית ואוקראינית ולכן לא הלכנו.

להמלצות נוספות על טיול בקייב עם ילדים, הכנסו לבלוג לטייל זה לחיות
ואם לא השתכנעתם, מוזמנים להציץ בהמלצות לחופשה עם ילדים בבוקרשט  (לחצו כאן) או בבראשוב  (לחצו כאן) שברומניה.